Comunitts par strade

 La dutrine de parochie ai gjenitrs
PAR CURE DI
PRE RIZIERI DE TINA - La Vita Cattolica  - SABATO 23 FEBBRAIO 2008 

     O AI LET te jentrade di une dutrine dal 1700 che i plevans e fasevin une cerimonie l che e consegnavin la dutrine ai gjenitrs, par che la fasessin ai lr fs e, par cheste opare, ur devin lindulgjence. Po e je vignude la mode di f dutrine in parochie. I gjenitrs si son tirts indar fint a fi d a bons. Battisti che lis parochiis, tal f dutrine ai fruts, a vevin da f cun uarfins te fede.Ma o sin ducj persuadts che no je braure di catechist, ni barbe di predi o di vescul che e valin come lesempli dai gjenitrs tal pass la fede ai lr fruts. Planc planc si torne a pens che cui che al da la vite e la culture al judt di Diu, plui di ogni altri, ancje a d la fede.
     LUfizi catechistic diocesan, tal imprin di chest n, al publict des schedis par jud i gjenitrs a f une strade di fede cui fs. Il Vescul bons. Brollo, tal present il lavr al dit: O consegni chest jutori ai gjenitrs e mi treme il cr, parcheche al un invt a cambi, ma unevore, la mentalitt (..).
     O ai ancje une grande sperance, o soi sigr che o stin vierzint une strade che, se o vin il coragjo di fle, nus fasar torn a cjat il gust e la gole di vivi in comunitt. Parceche in d di vu i gjenitrs a son plui disposcj a lasssi cjap dentri tal f cheste strade cui fs. A prove di chest e a confuart dal Vescul o vin di d che la robe e sta deventant. A son stts a Nimis un pcs di cristians di Tresesin a contnus ce che e fasin, par torn a cjap su la fede, par passle ai lr fs. Te lr parochie si fs nutrine come in dutis lis parochiis, ma i gjenitrs che e vuelin a puedin f cuss: si cjatin une volte al ms cuntune gubie di sps par viodi di pens insieme e pre sul Vanzeli de domenie cun ch di fevelur po ai fs. Intant che lr si cjatin une catechiste ur ten i fs.
     A van a Messe cui fs ogni domenie par cjacar po a cjase dal Vanzeli e vlu in liment ancje vie pe setemane. I gjenitrs, cul predi, a decidin cuant che i fs e n di cjap i sacraments de confession e de comunion. Cun chest mt di l indevant e je vere che i fruts a pierdin il contat de dutrine cui lr compagns, ma il vuadagn al che i gjenitrs si cjapin su limpet di jessi pari e mari dai fs ancje te fede, e po di l a Messe cun lr, colegant dutrine e liturgjie. E n ducj o savn cetancj fruts che vegnin a dutrine, ma no a Messe, parceche i lr gjenitrs no vegnin.
Sigr che cualchidun al za penst: Jo no soi in stt di fi dutrine a gno fi!. E par f il gjenitr cui stt a scuele? I apuestui no stt a scuele?
Ciertis robis si imparin fasintlis, cu la sigurece che Lui al da une man. 

De testimoniance dal predi a ch dai cristians
PAR CURE DI PRE RIZIERI DE TINA - La Vita Cattolica di SABATO 26 GENNAIO 2008 

     STANT CHE  il predi tantis voltis nol presint intal pas, si sint a fevel simpri plui de testemoneance dai cristians. Se si fevele de testemoniance dai cristians de comunitt cristiane e je clare che e di vign dade prin di dut tal pas, tai rapuarts, tes ostariis, tes fameis, tai afrs, sul puest di lavr
     Tra la testemoneance dal predi e ch dai cristians il salt al une vore grant! N predis o sin stts mandts tai pas, o vignivin di fr. Nessun nus cognosseve, nissun saveve dai nestris gjenitrs, dal nestri passt. In plui o vevin une nicje, tal cjf de int e ducj si spietavin la nestre testimonianze cristiane, anzit, guai a no dle! O usi a d a chei di Nimis che se jo, predi, o trai un porco tal ostarie, o voi sigr sul gjornl, ma se lu trai un cristian, nissun si ugne, se po, come che al sucedt, un cristian al pree chel che al porcone di no flu, si sint a d: No tu ss migo il predi? Jo o mi lassi f chestis osservazions dome dal predi!.
     Lis personis de comunitt cristiane, che cum o clamn a d testemoneance devant di chei altris, a
son cognossudis, e n un passt, che la int dal pas e cogns, e n vt rognis cun chel o cun chel altri, se no lr almancul i lr gjenitrs o i lr parincj. E po, e n la famee, che e magari e bruntule, parc che e trascurin la cjase. Ma soredut, nissun dal pas pratint o si spiete di lr une testemoneance cristiane, anzit: Cui crodial di jessi?.
     Se po la testemoneance e je biele, e no si pues contestle, par disvinidrle, si bogns di l a cir un parc platt di chel che si compuarte cuss ben o si cr, cuntune critiche di fi il cuintrips o
cuntun Ce brf, che al ! si lu slontane de cundizion norml, par v la scuse di no pod li dar. E n predis a timp plen, cho vivn di ch, che nessun nus insegnade la pedagogjie, rivino a cap lis dificoltts, che e n i nestris cristians?
     Ma bisogne ancje d che, se il Signr nus mande chestis situazions di vivi, nus mande ancje i cristians juscj, pal mont e pai timps di vu, e alore o vin di jessi
persuadts che: i nestris Cristians, chei dai nestris pas, a son i plui adats di dute la storie umane a vivi i nestris timps, come cristians; a son i plui judts dal Spirtussant a scolt cheste clamade e testemoneance e a mostr al mont di vu la muse dal Signr; la testemoneance lr, propite parc che no je spietade e smaravee plui di ch dal predi, che, dopo dut, al scuen f il predi; la lr testemoneance, jessint dade a livel di fradi, e je plui e puartade di chei che e la ricevin, parc che e ven di un mt di vivi dongje dal lr.

Une biele lavade di muse

     A son passs tancj agn ormai, ma mi vsi come cum.
     A Nadl o vevi z predicjt che la novitt cristiane ere dade di une fede che spiegave al om la vite come don di Diu. La Vite e j Diu e jo come vf o soi so fi. Passt Nadl e vignve la Pifanie, fieste grande, specie par n furlans, ma no rivavi adore di cjat une spiegazion di chiste part dal Vanseli che mi ds sodisfazion.
    E alore ce fsio? Vie a domand ajt sui predicabili, ma no'nd're n che mi ds sodisfazion. Un significt uman, redentv, sapient, evangjelic, un insegnament che nol fos sl chel di puart i donos a un pipn dal presepio.
     Te sabide prime ere rivade la Vita Cattolica, l che il gnf vescul mi istruve su ce cha diseve la critiche di chiste part di Vansli.
     Le i lete, jousus!, o i dite, parceche il sugo al ere chist: la critiche e ds che i prins cjaptui di Mateo e di Luche a son stts scrits e mets dongje plui tart. Se par cs domn nus disarn che no son di Mateo e di Luche nol di spaursi, parceche n si fidn de tradizion de Glesie, che nus d la sigurece.
     Biele ancje chiste, o pensi, la tradizion e il fondament su la Scriture, ma se mancje la Scriture n o podn fondsi su la tradizion! Ancje chist al te il ram de bande dal arbul intant ch'al sentt parsore!
     Ma alore, mi soi dit, rino tant stpits i nestris nonos e che nus e n contade? E cun chistis o soi lt a durm.
     O jevi a buinore, e ancjem ch matine o jeri in ritart e no mi vansave di f altris scuviertis. Spern in Diu, mi soi dit e mi soi mett a lavmi la muse, e di corse. Sti laghe frede, sti un ait di Diu, un lamp!
     O soi lt a d messe, o i let il Vanseli e o i coment: Re Erode...  Re Magjos: Ds figuris che ducj o cjatn ta nestre vite. Ds figris dal om, che no corispuindin a lis figuris di r o di sotn, ma di une fede che l'om bon al tal cr, la so stele cha inlumine il so vivi, la so strade; e il vivi dal om cence stele, dome passion, cence un fin e une sperance, che lu rint une robe intrigante, ancje s'al ocupe il puest di r, come Erode.
     Il R Mago, maraves, evangjelic, al frut ch'al nas i puarte tre dons par che lu riten de so stirpe e de so dignitt: r, e i d l'incens; ma pal moment al pul e cuindi bisogns ancje s'al r: e i d l'ur; ma al bisugne ancje dal miedi par che la so cjr a no fraidssi te malatie e tal disordin morl: e j dn la mire.
     Po s'in va e nol st a intrig, al lasse che il gnf r al cressi. Ben diferent la figure di Erode, che r al sl lui e al pront a cop un'altri ch'al pratindi il stes titul; il frut nasst e bisogns di dut, nol dirit a nuje, nol dal so rango; La so cjr no vl nie, nancje se unide a tancj altris fruts: robe di but vie cun dute la inocense.
     E n par cuale figure stno? Cemt orientno la nestre vite: cul r stimno: Erode o i Re Magjos (Maraves)? Il Vanseli nol lasse spazi a fantasiis e il sielgi par n al devente: o l viars la salvece o viars la muart.
     Cuant ch'o soi vignt fr di glesie lis feminis mi n dite: Ce biele spiegazion dai Re Magjos che nus fate! Dul le e cjatade?
     No savevin che cualchi volte bisugne lavsi ben la muse. Ancje chist Vanseli, jessint scrit plui tart, al di sigr "arcano" scuindt, scrit in maniere che il pagan lu cjatave biel, o amancul no periculs, sen lu vars brust, e pal cristian al ere salvific, bielissim, cun insegnaments di vite, un ben di Diu.
     O i dit grassie ai nestris vecjos che di sigr a vevin alc di biel di trasmtinus in chiscj tocs che nus ju n lassts come tesur par n.

pre Ernesto, agns 70, Davr - 2008 Udin, Borg dai Crotrs.