Il Friūl e la sō Storie
Il Friuli e la sua Storia

Storie dal Friul - 1
(Societāt Filologjiche Furlane - Par cure di Luzian Verone)
Epoche veneziane (1420-1797), napoleoniche (tra 1797 e 1815), 
austriache (dal 1815 al 1866 e al 1918) fin a l'union cu l'Italie. 

II Friūl sot Vignesie.

          Il 19 di lui dal 1420 Roberto Morosini, prin luctignint venezian de Patrie dal Friūl al jentrave a Udin. Il so compit al jere chel di rapresentā la signorģe venite, di rindij cont dal so operāt e di sostituī il patriarcje di Aquilee tal guviār civīl. Pal rest, la struture pulitiche-ministrative dal vieri stāt patriarcjāl e veve di restā invariade (come une "regjon a statūt speciāl" jenfri dal feritori de republiche venite); il Friūl al veve di sei ministrāt secont i soi antīcs statūts. In maniere progressive al fo proviodūt par une gnove sistemazion des incarichis di guviār, de magjistradure e par une gnove riforme des competencis, soredut tal parlament, che al piardč ogni pussibilitāt di intromission tč pulitiche foreste. La monede veneziane e cjapą cors legāl. Ancje lis circoscrizions jurisdizionāls de Patrie a fņrin in part modificadis.
          Lis proprietāts in Friūl dal cont di Gurize a fņrin ricognossudis ae so jurisdizion, a condizion perņ che lui al ricognossčs la sotanance feudāl a Vignesie: il cont Indrģ, il prin di novembar dal 1424, in place S.Marc, al riceveve dal Dōs l'inviestidure dai feudos che prime al veve ricevūt de glesie di Aquilee.

Tentatīfs di restaurazion dal stāt patriarcjāl.

          Intant il patriarcje Ludovģ di Teck, viodude l'inutilitāt des azione diplomatichis, dal 1422 al tente di riconcuistā il Friūl cu lis armis. Cuntun esercit di mercenaris Ongjarźs al realize une largje manovre a cercli: de Basse Furlane al puarte une part des sōs trupis fin a Rosacis e a Manzan, che a vegnin concuistadis; un'altre part dal esercit, pe Alte e dilunc la valade de Fele, e rive fin a Scluse e a Mueē, che a vegnin fiscadis dai soldats. Ma l'esercit de republiche al rive a contrastā e a mandā a mont il dopli atac. Une seconde azion e ven inmaniade di Ludovģ dal 1431. Cun tun esercit di cincmīl Ongjarźs ancjemņ une volte al rive a jentrā in Friūl, rivant fin a Manzan e di lģ, cun 1500 cjavalīrs al tire dilunc fin a lis puartis di Udin. Ma inmņ une volte i Venezians a rģvin a parā l'atac e a fā scjampā lis trupis patriarcjāls.
          Lis ripetudis e tremendis crudeltāts dai doi esercits (l'Abazie di Rosacis e fo fiscade e ai difensors e fo ēoncjade la man destre de bande dai Ongjarźs, intant che i Venezians, dopo de distruzion di Manzan, a copąrin o a gjavąrin i voi a ducj i presonīrs) a finģrin par dislontanā i Furlans des cuistions patriarcjāls, puartantju, par amōr di pās, ad acetā i fats.
          Dopo dal tratāt di pās tra Vignesie e l'imperadōr dal S.R.I. Sigjismont (1435) e la decision dal pape di nomenā, doi vicjaris par proviodi aes necessitāts spirituāls de diocesi di Aquilee restade in teritori venit, il patriarcje Ludovģ al restą sence nissune poe diplomatiche.
         
Al fo chest un grāf moment de storie dal Friū. Difat, se di une bande la vite economiche e pulitiche e jere savoltade dal continuāt scuintrasi dai esercits aversaris sul teritori de regjon, di chealtre bande no mancul piźs a jerin i dams provocāts ancje ae vite spirituāl e religjose locāl pal fat che, amancul dal pont di viste uficiāl, il titolār de diocesi acuileiese al jere simpri il midiesim patriarcje, che ancje dopo de invasion veneziane veve sede stabil a Udin. Ma la presince di Vignesie e veve obleāt Ludovģ di Teck a restā lontan de sede e a cirī sotet e aiūts cja' des corts ongjarese e austriache, dulą ch'al podeve fā stāt su pois economichis e militārs. Sichč il clero furlan, bandonāt a se stčs e cjatantsi par zonte a vivi un dificil moment di vite cristiane par vie de continuade malepās, si cjatą in situazion di pesant decadence. E come logjiche conseguence cheste realtāt si trasferģ su la vite morāl e religjose de int. Bisugne tiglī cont che la sopression dal patriarcjāt płlitic e civīl e veve creāt grande conturbie in tantis personis. Baste pensā ai funzionaris di curie, ai ministradōrs dai bens patriarcjai, ai massars des tģgnudis rurāls e a dutis ches personis che il lōr sostentament al jere leāt a l'esistence dal principāt gleseastic. Ma soredut la vite civīl e morāl e jere discjadude a un pont tal che unevore di edifici a jerin in bandon, glesiis che a vignivin dopradis come toglāts pal fen, predis che a fasevin i ustīrs e a ospitavin la malevite e, dapardut, disgregazion social e miserie spaventose, come che si pņ lei intun document dal vicjari patriarcjāl Pauli Santonino (1440-1510) su la cualitāt de vite de int intal Friūl austriac. E in chel venezian lis robis no lavin miōr.
          Ae muart di Ludovģ di Teck (1439), il pape al spesseā a nomenā un gnūf patriarcje tč persone di Ludovģ Trevisan, vescul di Firenze di origjin veneziane, che si doprą subite par risolvi la cuistion dal podź temporāl de glesie di Aquilee. Lis tratativis a fņrin unevore lungjis e faturosis, no tant par cuistions di principi (Vignesie 'e jere ferme tč decision di no cedi il Friūl, considerāt necessari pe strategjie di difese dai soi posses in tiareferme), ma sui teritoris e su lis garanziis di dā al patriarcje. Alfin si rivą a un concordāt che al fo definīt dal 1445. Cun chest document il prelāt acuileiźs al ricognosseve la signorģe veneziane e j cedeve ducj i soi antics dirits civii sul Friūl, intant che Vignesie e ricognosseve al patriarcje dutis lis atribuzions gleseastichis, diocesanis e metropolitichis che j spietavin, e la jurisdizion feudāl direte sul teritori di Aquilee, di S.Vīt dal Tiliment e di S.Denźl; in plui la republiche si impegnave a corispuindi al patriarcje un contribūt anuāl di cincmil ducāts di ąur. Cussģ, ancje di dirit, al finive il stāt furląn patriarcjāl nassūt dal 1077.
          L'aplicazion di chestis convenzions, tai agns seguitīfs, e fo cause di diviars contrascj tra Vignesie e il patriarcje; a un acuardi definitīf si rivą dome dal 1451. Par dut il secul XV perņ, Vignesie e cjalą simpri cun suspiet l'istituzion gleseastiche patriarcjāl, scrupulant che e podčs jessi o deventā la cause e il sostentament dai moviments autonomistics furlans. Par cheste reson e cirģ di limitā il credit e la innomine di cheste istuzion, rivant cussģ a traspuartā il patriarcjāt di Grau a Vignesie (1451), cirint di favorī l'istituzion de diocesi di Lubiane jenfri di che acuileiese (1461) e rivant parfin al pont di domandā la sopression dal patriarcjāt (robe che si realizarą dal 1751), e la costituzion di doi episcopāts: a Udin e a Cividāt. Plui tart, invecit, il guviār venit a mudarą dal dut tatiche e pulitiche par sigurāsi la fedelāt e la sotanance dal patriarcje.
          Cheste cundizion si verificarą fintrimai ae fģn de istituzion, ancje cu la colaborazion dai stes patriarcjis, seneōs di ingrumā vantaēs a prņ dai lōr stčs familiārs. E propit cheste ultime e sarą la cause de crisi prime e de sopression dal patriarcjāt di Aquilee dopo, ocasion ch'e vignarą sfrutade adimplen dai Asburcs.

Lis invasions dai Turcs (1472-1499).

          Al dolorōs strabalē causāt dal procźs di stabilizazion dal domini venit in Friūl, si zontą, intant dai ultins trent'agns dal secul XV, la grande disgrazie des ripetudis scorsadis dai Turcs. Il pericul dai Turcs si jere fat sintī fin dal 1415, cuanche un esercit otoman al veve invadūt la Slovenie. La prime invasion dal Friūl, perņ, si verifica dal 1472. In chel an i Turcs, dividūts in diviars grops a pīt e a cjaval, passade la zone dal Cjars e di Monfalcon, a rivąrin fin aes puartis di Udin e di Cividāt, fiscant, brusant e puartantsi daūr centenars di presonīrs. I proviodiments difensīfs di Vignesie, ancje se rinfuarēāts tal timp seguitīf, a fņrin dal dut insuficients dal 1477, cuanche i Turcs, tornāts in Friūl guidāts di Scanderbeg di Bosnie, schivant lis fuartecis venezianis dal Lusinē, a rivąrin a jentrā in Friūl de bande de Carintie e, traviarsāt i pas di Tarvis e Pontebe, a tentąrin di invadi la Cjargne passant pal cjanāl d'Incjaroi. Un faturōs tratāt di pās tra Vignesie e i Turcs fat dal 1479, al rivą a tignī lontan chel trement flagjel par un vincjagns.
          Dal 1499 perņ e capitą l'ultime ma plui tremende des invasions, cun robariis e violencis fūr di misure e, soredut tal Friūl ocidentāl, cun tante int copade e paīs intīrs brusāts. La difese veneziane si dimostra dal dut dispossente, sence capacitāt di organizā une cualsisei azion di contrast o di disturp. Tra i tancj e spaventevui fats che si verificąrin in che circostance, si tramande che i Turcs in ritirade, rivāts al Tiliment dongje Valvason, stant che il flum al jere in plene par cause des plois, "a taiąrin il cuel a buine part dai presonīrs, in particulār a oms e feminis anzianis, puartantsi dauriur unevore di canais sot i cutuardis agns, ma ancje unevore di Turcs a restārin inneāts tra i sgoifs insidiōs dal flum" (Paschin). No mancul di dismīl a forin lis vitimis de invasion turche e une part de campagne furlane e scugnģ sei ripopolade cun contadins vignūts dal Venit. Un esempli di cheste imigrazion si pņ vźle a Vile Vicentine ch'e fo fondade juste in cheste circostancé dai colonos vignłts di Vicenze, intant che te part furlane sot l’Austrie a forin clamāts unevore di contadins de Sclavanie.

L'amont de servitūt di masnade.

          Come biel dit, une volte parāt vie il patriarcje dal cjiscjel di Udin e disvuedāt il Parlament de Patrie di ogni podź decisionāl, pal rest Vignesie e veve tratāt il Friūl tant che une "regjon autonome", lassant in pīts i statuts e lis Costituzions marcuardidinis e lassant un alc di podź e di libertāt a lis cjasadis nobiliārs. Al jere clār perņ che si tratave di une libertāt e di un podź limitāt, pustiē e sence sustanzie, stant che dutis lis decisions impuartantis lis cjapave il provioditōr o luctignint venit ch'al guviarnave in non e par cont di Vignesie. E cussģ i nobii (*) e i siōrs a vevin continuā a ministrā lis lōr tiaris e a paronā su la puare int come prime. Cuntune diference perņ. Che sot dal patriarcje a jerin libars di fā ce che a volevin e cumó, invecit, a jerin obleāts a paiā ae republiche tassis simpri plui saladis. E inmņ a un altri vantaē nobii e siōrs a vevin scugnūt rinunziā dilunc dal XV secul: ae servitūt di masnade. Cheste istituzion e fo condanade di Vignesie prindidut par indebulī la prepotence dai feudāi furlans, e pņ, ancje, par favorī l'incressi e il slargjasi des ministrazions comunāls che za di secui a jerin operantis in dute l'alte Italie.
          I servidōrs di masnade a son stās presints in Friūl dal VIII al XV secul e a jerin dividūs in dōs categoriis: servidōrs di cjase (pars dominica) e servidōrs rustics (pars massaricia) I rustics a vevin di lavorā la campagne pal paron e a chest a vevin di rispuindi in dut e pardut di ogni rendite de tiare. A jerin a stā in cjasis malsanis e a durmivin intassāts dongjelaltris, scuasi simpri insieme ai nemai. A jerin vinculāts ae cjase e ae tiare assegnadis, e di chestis no podevin dislontanāsi. La cundizion dai servidōrs di masnade e jere ereditarie, no vevin nissun dirit ni personalitāt juridiche. A jerin di proprietāt dal paron, no podevin vendi, comprā, fa testament e nancje prestā servizi te milizie. A podevin maridāsi dome tra lōr e sol cui permes dal nobii (dominicus). I fīs a jerin destināts a deventā servidōrs dal paron e se i parons a jerin plui di un i canais a vignjvin dividūts tra i siors. La masnade e podeve sei vendude, regalade, baratade o cedude par un pōc di timp a chest o a chel nobil. Tra i documents antīcs si cjate che i conts di Pulcini dal 1232 a vevin 84 masnadis (cirche cincent servidōrs), i siōrs di Cucagne dal 1260 a'ndi vevin 60, e cussģ i conts di Porcie, di Strassolt, di Vilalte... Al va infin cunsiderāt che intant che in Friūl la servitūt di masnade e jere lade al mancul tal XV secul, in citāts come Vercelli e jere stade soprinude dal 1243, a Bologne dal 1257, intant che subite dopo e vignive soprimude a Siene, Pise, Parme, Ravene e in ogni comun de Italie setentrionāl, escludūt il Friūl, dulą che chest vergognōs riflčs de Ete di Mieē al jere continuāl ancjenņ par secui.

Notis

          A scomenēā dal timp di Carli il Grant e in particulār tal timp dal patriarcjāt si vevin diferents grāts di nobiltāt. Prindidut l'aristocrazie rivade chenti daūr dai princips ghibelins todescs. Chescj a vevin vūt l'inviestidure dal imperadōr dal S.R.I. e a vignivin clamāts ancje feudāi libars. Lis lōr tiaris formaran une sorte di isule tai teritoris patriarcjāi (Pordenon, Cordenons, Venzon, Tarcint, Gurize, ecet.). Po a vignivin i nobii pal plui di nomine patriarcjāl che a jerin dividūts in doi grops: ministeriāi e cjiscjelans de cort dal princip gleseastic, ducjedoi ae direte dipendence (teoriche) dal patriarcje.
          Tal esercizi dai soi numarōs compits di sovran dal stāt, il patriarcje al jere assistūt de so curie civīl componude di nobii e gleseastics e tra di lōr a vignivin distribuidis lis massimis carichis dal stāt patriarcjāl. Tra chestis e jere chź dal "avocat de glesie acuileiese" che in principi j spietave a lui di viodi dai interes dal stāt, di difindilu in judizi, di sostituī il patriarcje tai uficis no compatibii cu la sō vieste sacerdotāl. Ma cuant che cheste incariche e deventą ereditarie tes mans dai conts di Gurize che la sfrutąrin dome a prņ dai lōr interes, e piardč la sō origjinarie funzion. E chest stant che i conts di Gurize a tacąrin scuasi subit a lā cuintri dal patriarcje e a ingrumā tiaris e podź puartāts vie al stāt patriarcjāl cu la leē e sence. Ma intant che il patriarcje une volte muart al veve un sucessōr nomenāt dal imperadōr o dal pape, i conts di Gurize a vevin cheste incariche in forme ereditarie e sichč dilunc i secui a vevin ingrumāt furtunis cunsiderevulis. Lis vevin metudis adun daspčs fasint vuere al stes patriarcje, rivąnt parfin, in calchi cās, a tignilu presonir. I conts di Gurize, nomenāts avocats dal patriarcje intōr dal an 1150, dopo de invasion di Vignesie, come za dite, a vevin scugnūt fā un at di sotanance ae Serenissime. Il lōr potentāt al durarą fintrimai al 1500, cuanche Lenart, l'ultin cont, al murirą sence vź vūt fīs e nissun de famee ch'al podčs eredita i lōr teritoris.
          Il 12 di avrīl da 1500 al murive a Lienz Lenart, ultin cont di Gurize. Al jere muart sence ve vūt fiolance. Prime di murī il cont al veve fat test che dutis lis tiaris de sō contee di Gurize a vevin di jentrā a fā part de Austrie. Cheste, subit e proviodč a ocupā Gurize, Gardiscje e lis tiaris dal dulintōr.
          Ma Vignesie no acetą chź sucession. Par dōs resons: sot il profīl juridic parceche il cont Lenart al veve lassāt a l'Austrie tiaris che inmņ dal 1424 a jerin stadis confermadis (dai stes conts di Gurize dal timp) teritori feudāl de Serenissime; sot il profīl pulitic, parceche i Austriacs, che za a vevin il possčs di Pordenon, a varessin cressūt il numar des lōr "isulis" in Friūl. Stant che cu la diplomazie no si rivā a nissun acuardi tra i doi contendents, la peraule la cjapąrin i esercits. Massimilian I, arciduche d'Austrie, al declarą vuere a Vignesie tai prins dal 1508, ma il so esercit al fo subit sconfit in Cjadovri des trupis de Serenissime al comant dal valorōs Bartolomio D'Alvian, che al rivą a concuistā ancje Pordenon e Cormons e Gurize.
          La conclusion vitoriose di Vignesie e semeave trionfāl, ma tal dicembar dal stes an 1508, Massimilian I, nomenāt propit in chei mźs imperadōr dal S.R.I., insieme al pape ae France e ae Spagne, si metčrin adun te leghe di Cambrai in funzion antiveneziane, e la vuere e torna a scomenēā. Te primevere dal 1509 Vignesie e fo sconfite a Ghiare d'Adda, disot di Bergamo, e i Austriacs a poderin ocupā une buine fete di tiareferme. La Marche travisane e la Patrie dal Friūl, restadis fedźls a Vignesie, a resistčrin a lis trupis austrichis. Subite dopo, perņ, ju imperiāi a tornąrin al atac cun tun fuart esercit comandāt dal duche di Brunswich, che al rivą a riconcuistā Gurize, lassant daūr di sč dome paīs in flamis, come Giassic, Medeuce, Visināl, Manzan e Cjamin di Buri. A chest pont la vuere si fermą. Ma dome par une polse. L'esercit venezian al jere scanāt no dome pe vuere, ma ancje pe fature di meti ordin tes rivoltis internis dal Friūl.
          Profitant di cheste situazion dal aversari e ancje dal malstā dal popul, stuf di vueris, plen di fan e savoltāt de gjile dai esercits che a lavin su e jł, l'esercii imperiāl al scomenēą une gnove campagne militār cuintri Vignesie e in pōs dīs al ocupą Sacīl, Pordenon, Spilimberc, Pinzan e S.Denźl. Il 20 di setembar dal 1511 al jentrą a Udin e, dopo pōc, a Cividāt. E vares podūt resisti dome la fuartece di Gardiscje, ben difindude dai Venezians e ben proviodude di mangjative. Ma il comandant de fuartece si lassą conseā di Antoni Savorgnan (che o tornąrin a cjatā) e dopo dome cinc zornadis la fuartece e fo piardude. Par simpri. I sucessīfs tentatīfs di riconcuiste di Vignesie a forin dal dut inutii. Intant tra Massimilian e la Serenissime si concuardą un an di pause. Ma la pās e jere lontane. Sul finī dal 1513, difat, i Austriacs a rivąrin a cjapā lis fuartecis di Maran e di Monfalcon e, dal 1514, dute la Patrie e podeve considerāsi in mans imperials. L'unic che al resisteve al jere Jaroni Savorgnan che par un mes e mieē al rivą a tignī la fuartece di Osōf.
          A chest pont i Venezians a tornarģn a fidā il lōr esercit a Bartolomio D’Avian, che dopo una infinitāt di vueris, vuerutis, di ocupazions e di ritiradis, dal 1518 si rivą a un armistizi tra lis parts e podopo ancje a la fin de vuere pe muart, dal 1919, di Massimilian I. La pās e fo firmade in forme uficiāl a Worms (Renanie) al 1521. In fuarce dal seguitīf tratāt a l'Austrie a restavin: Gurize, Gardiscje, Cormons, Maran, Fare, Botostagn di Dimpeē, Vilegnove, Mosse, Gonars, Riverote, Ontagnan, Favuīs, S.Zorē, Porpźt, Cervignan, Rude, Visc, Vile Vicentine, Flumisel, Dael, Tapoan, Crauģs, di cjiscjel di Zuin (Torviscose), Tiarē e Aquilee. Dut il rest dal feritori al restave a Vignesie (conprendūt Monfalcon).
          Il flum Judri al deventą un confin tra i doi dominants, ma ancje par vie de malsestade linie di frontiere, a nassčrin conflits, recriminazions e asse tra i guviarnants de Austrie, la Signorģe veneziane e il patriarcje che al vantave i soi dirits su Aquilee. Il suspiet e il rancōr s'incalmąrin ancje tra la int e dut insieme al contribuģ a creā une situazion avonde ingredeade. Baste dome pensā aes angariis patidis dai abitants di Aquilee che a jerin sudits dal patriarcje (par vie dal tratāt dal 1445), che perņ a jerin restāts sot l'Austrie, ma tratāts come venits, valadģ come nimīs dal guviar imperiāl. I dirits dal patriarcje a fņrin ristabilīts dome dal 1535. Infin, merte ricuardā che dal 1543 la fuartece di Maran e fo concuistade di tré aventurīrs, cert Bertrant Secchia di Udin Bernart di Castro di Piran e Julius Ciprian di Bressie. Cun doi barcjons cjariats di mangjative a rivąrin a imbroiā i soldāts austriacs e a podčrin meti pīt su la rive di Maran. Ma sot de mangjative a jerin ancje una sessantine di armāts che in tun moment a podčrin vź reson dai vuardians. Dopo la concuiste i tré aventurīrs a vendčrin Maran a Vignesie par 35.000 ducāts, cu la minace che se no vessin acetāt a varessin vendūt che fuartece ai Turcs.

La malandrete joibe grasse dal 1511

          La clime di malepās che di simpri si compagne a lis vueris e semeą une ocasion juste par Antoni Savorgnan par discreditā i nobii filoimperiāi ai vōi de Republiche Venite. Al scomenēą dal 1509 acusant la nobiltāt di intindisi cul nimģ (si ricuarde che Vignesie e jere in vuere cu l'Austrie). I nobii, a Iōr volte a incolpąrin Antoni Savorgnan di intiēā la asse, i disordins e la ribelion tra i contadins. Lis ostilitāts a scomencąrin propit in chel stes an e a puartąrin al atac dal cjiscjel di Coloret a Sterp. E pņ altris tichis e ripichis. La lote si davualzeve tra i Zambąrlans, scuasi ducj contadins comandats di Antoni Savorgnan, e i Strumīrs, scuasi ducj nobii e borghźs che a jerin de bande dai Torians (Della Torre), nobil famee di origjin lombarde che tra il Dusinte e il Tresinte e veve dat cuatri patriarcjis al Friūl. Viodudis lis intenzions dal Savorgnan i Strumirs a decidčrin di paiā oms armāts par protezisi, e cussi Antoni Savorgnan al fo obleāt a scjampā di Udin. Ma al torną, in curt e dal 1511 al convocą il provioditōr venit par che si fasčs promotōr di pās tra lis fazions e par evitā che i armāts dai Strumīrs a podessin provocā lotis insanganadis. Il luctignint venit al veve ben capīt la falsitāt dal Savorgnan, ma instčs al convoca i rapresentants dai Strumīrs. Ma culģ conven lā daūr dai avigniments "in direte", leint la conte dal nobil Zuan Candido: "Vignude duncje la matine de joibe grasse, Antoni al manda ator la vōs che i todescs a vevin fiscat Pradaman a tre miis di Udin. Po, sunade la cjampane dal cjiscjel di Udin, ch'ai jere il segnāl par radunā il popul, une sdrume disordenade di contadins fūr di sč pe asse, pe fan e parcecne stiēāts dal Savorgnan, a lerin daūr di lui tun splaē dongje Borc d'Olee. Lģ al clama i caporions e ur fasč un discors imbiliāt, crudėl e plen di desideri di svindic. Po ducj insieme come bestiis salvadiis a jentrąrin in citāt e a scomenēąrin a assaltā furibonts la cjase dai Torians. Alore il Savorgnan, fasint finte di sei spaventāt, si puartą in cjscjel par visā il luctignint che bisugnave fa alc. E chel, pūr cognossint l'ingjan dal Savorgnan, al vigni jł dal cjiscjel par calmā la int. Ma nol fo nuie di fā. I contadins a menąrin pal boro cun insolencis ancje il provioditōr. I Torians, viodude la cape mal taiade, a lčrin a cirī di scuindisi, sperant, dopo, di podź dimostrā la lor inocenze. Ma i Iōr nimīs, entrāts furibonts tes lor cjasis lis fiscąrin e lis brusąrin. E cussi a fasčrin cui altris nobii: i Candido, Francesc di Cergneu, i Troians di Percut, i Soldonīrs, Lenart Gubertini, Lenart de Fratine, Albert Colorźt, i Partistagn, i Bertolins, i di Brazzą, i Valentins, Pieri Urban di Cjiscjel, e al tris ancjemņ. Po disfatis lis cjasis, cirint dapardut e minaēant di muart chei che ju scuindevin, a copąrin Luīs, Isidoro e Nicolau della Torre, Teseo Colora e une liste inmņ plui lungje di personis che a fņrin viodudis muartis, sence vistīts, butadis par tiare e, di gnot, sapulidis par pietāt tune fuesse comun. E nissun, di tante pore, al podeve dī nuie".
          Ma il maēalici al sarčs stāt inmņ plui grant se il prin di marē noi fos rivāt di Gardiscje un repart di armāts, che judāts de int di Udin a rivąrin a parā vie de citat lis scuadris imbestialidis dai Zambarlans. E chescj, no contents inmņ nņ e cu la sperance di fa altris rapinis, a fiscąrin i cjiscjei di Vilalte, Moruē, Breēą, Arcjan, Cusąn, Zopule, Valvason. Spilimberc. Po a brusąrin i cjiscjei di Colerźt, Susans, Madrīs, S.Denźl, Feagne, Tarcint. Chest moment malandret al deventą ancjemņ pies par cause dal trement taramot dal 26 di marē dal 1511, ch'al sdrumą ancje il cjiscjel di Udin e, infin, par une pidimie di peste che e copą nufmil personis.
          Superat il momentat i Strumīrs a domandąrin justizie a Vignesie. La Republiche e invia a Udin Dree Loredan che dacjāf dal Consei dai Dīs al fasč arestā i plui cognossūts delincuents dai Zambarlans, ma nol fasč scuasi nuie cuintri di Antoni Savorgnan, che al continuave a da la colpe ai Strumīrs. Ma il guviār venezian no j crodč. E alore il Savorgnan, confermant la sō nomee, si aleą cui austriacs intant che si cjatave a Sacīl dacjāf di une cernide veneziane. Par chest Vignesie lu condaną a la confische dai bens e a sei bandīt de Patrie. Il Savorgnan al cjatą ripār a Vilac in Austrie, ma ancje culģ doi sicaris a rivčrin a distanālu e, tal marē dal 1512, a copalu a tradiment.
 
         Chź muart, lontane dal puartą la pās,e fo l'inizi di une lungje liste di svindics, e il prin a lassā la piel dal 1518, al fo il fģ di Antoni, Nicolo Savorgnan. La faide e podč cunsiderasi concludude dome tal avrīl dal 1568, cul duel tra Troian Arcjan e Fidrģ Savorgnan, duel che al provocą la muart di ducjedoi i contendents.

La fuartece di Palme

          Si a vūt fevelāt des invasions dai Turcs in Friul, che dopo dal 1499 no tornaran plui tč Patrie. Ma il pericul dai Turcs al continuave a esisti, soredut su lis cuestis istrianis, in Dalmazie e su la tiare interne de Croazie e Slovenie. Difat i Turcs, cu lis lōr piēulis nāfs che a lavin di sburide su e jł pal Adriatic, a puartavin il terōr, robant, fiscant, e fasint presonīrs zovins che pņ a e ventavin sclāfs e unevore a vignivin puartāts tes stivis des imbarcazions e obleats a remā. Algeri al jere il lor nīt e di li a partivin pes lōr scorsadis. A vevin cjapāt Tunisi, Cipro e Malte si jere salvade par merit di La Valetta.
          Cheste realtāt e veve fat meti d'acuardi diviars stāts che dai Turcs a podevin patģ dams: la Spagne, Gjenue e Vignesie, stāts che a metčrin di bande lis lōr rivalitāts e si alearin cuintri ju "infedźi". Il 7 di otubar dal 1571, a Lepanto, la flote dai aleāts e rivą a sdrumā la flote turche. A forin fondadis 50 nāfs e altris 117 si rindčvin ai vincidōrs. Dopo di cheste vitorie, perņ, i aleāts a tornąrin a dividisi e a contrastāsi e in pōc timp i Turcs a tornąrin a insidiā l'Adriatic e la tiareferme a orient dal Friūl.
          Al č in cheste suaze che Vignesie e decide di fa sł la fuartece di Palme, e no dome par pore dai Turcs, ma ancje par vź un bastion ch'al fases sudizion al esercit austriac ch'al presidiave il teritori dal Judri e postāt te fuartece di Gardiscje, che Vignesie e veve piardūt cul tratāt di Worms dal 1521. Bisugnave, duncje, vź un pont strategjic sei di difese che di ofese. E cussģ il 7 di otubar. dal 1593, vincjedoiesin aniversāri di Lepanto, e fo fondade la fuartece di Palme.
          Vignesie e impone a sé stesse e al Friūl sacrificis pesantons par cheste costruzion che tč part interne e veve di vź une citāt rinassimentāl fuartificade che nissun mai al varčs podūt concuistā. Ma par ironie de storie la fuartece no fo mai assediade o clamade a difindi la fede cristiane cuintri i Turcs o altris. Cussi, dopo une ricognizion sul teren plui adat secont i tecnics venezians, al fo decidūt l'inizi dai lavors. Il paisut di Palmade al fo sdrumāt ae stesse maniere di altris insediaments rurāi. Altris 34 paīs a scugnirin bandonā i cjamps che a vevin di sei a disposizion dai funzionaris venezians par traspuartā cuantitāts grandonis di material indispensabil par jevā lis cuelinis esternis, i bastions, lis murais, lis cjasis e i palaēs de citāt.
          Dut il teritori sot Vignesie al fo tassāt: di Padue a Bergamo, di Vicenze a Feltre, dai vescui ai comuns, dai nobii al clero de Patrie. Ducj a forin tassāts o come fornitōrs di man d'opare o come contribuents direts. Il control al jere cetant sevźr e guai a svargā. Un lavōr grandonon che al durą dozenis di agns. La citāt interne e fo insiorade cun cjasis elegantis, palaēs e oparis d'art che a trasformąrin in tun tinel la grande place d'armis, vuź Piace Grande. La citāt e jere concepide par contignī 20.000 abitants, ma no riva mai a chel numar. Infin, val la pene dī che sot il profīl finanziari Palme e fo une disgrazie par Vignesie, ancje se par dute l'Europe il progjet al fo unevore amirāt al pont di deventā mutīf di riclam urbanistic. Viodint cheste sorte di fuartece a pocjie distance dai soi cunfins, l'Austrie e protestą cuintri di Vignesie, stant ch'e pensave che prime o dopo in plui di une costruzion di difese e podeve deventā ancje di ofese cuintri la contee di Gurize e di Gardiscje logadis a pocje distance. E, come che o viodarin, no si sbaliave.

Note sul Parlament de Patrie

          Dopo de fondazion dal Stāt (1077) i patriarcjis a forin simpri atents a favorī cun esenzions e beneficis i marcjāts citadins che a tiravin in Friūl banchīrs e marcjadants di dute Italie. Lis sedis dai marcjāts permanents a forin in Friūl, come in altrņ, lucs di inmunitāt patrimoniāl pai parons e pai creditōrs, lą che libars (servitłt di masnade sfrancjade) e servidōrs a jerin sul stes plan. Ogni sorte di contrast o di barufe pes cuistions plui svareadis, a vignivin decidudis cun proceduris speciāls e a la svelte. Al č in chest contest che in Friūl a nassin dōs istituzions parlamentārs: il Parlament de Patrie e i Comuns. In principi il patriarcje al scomenēą a convocā lis assenbleis dai vassāi par concuardā cun lōr i tribūts in bźēs e oms par furnī l'esercit di stāt. I nobii convocāts cul timp a firģrin par cunsider
          Al parlament a partecipavin di dirit lis tre classis dal clero, de nobiltāt e dai comuns, che perņ no vevin di fā une pulitiche classiste, ma di proviodi simpri ai plui grancj interes de Patrie. Tra il clero a jerin i vescui, i superiōrs dai cjapitui, dai munastīrs e des preposituris. Po a jerin i nobii, sei chei di nomine imperiāl che patriarcjāl. Pai comuns fin al 1309 a jerin rapresentats dome i nunicipis di Acuilee, Cividāt, Udin, Glemone, Sacīl, Tumieē.
          Il parlament si riunive pal plui a Cividāt, capitāl civīl dal stāt, ma ancje a Udin e a S.Denźl. Dopo dal 1400 simpri a Udin. Il salon dal Parlament al cjiscjel di Udin al fo realizāt dopo dal taramot dal 1511 e al fo frescāt tč seconde metāt di chel secul.
  L'ultime sedude dal parlament, ridusūt ormai a un'ombre di sé stes, e fo fate dal 1805. I comuns tal parlament a vevin mancul vōs in cjapitul dal clero e de nobiltāt e si disferenziavin dai comuns rustics par vie che a vevin ancje il compit de organizazion pe difese des muris de citāt.
          Icomuns plui antics a son stats Cividāt, Sacīl, e pņ vie vie ducj chei altris. A disponevin dal arengo, valadģ l'assemblee dai capofameis, il consei maiōr, che si riunive di tant in tant, il consei minōr che si riunive une volte par setemane par di sbratā lis cuistions ordenariis. Dopo rivado Vignesie il Parlament al fo ridimensionāt tes sos funzions e nol podč plui interferī te pulitiche foreste, stant che ogni decision e vignive cjapade dal provioditōr venit.

Note su la "Contadinance"

          Dopo de piardite di podź dal parlament e ancje par da vōs a chei che no la vevin mai vude, dopo i fats de joibe grasse dal 1511, e nassč la Contadinance, une sorte di sindacāt "ante litteram" dai contadins furlans. Une istituzion dal dut gnove in Italie, concedude dal Dos di Vignesie ai contadins dal 1518. La Contadinance e veve la sō sede tra vie V.Veneto e vie Rauscźt, tune cjase che un dusinte agns prime al jere stāt ospit ancje Francesc Petrarca. La Contadinance e riva a meiorā un fregul la vite dai contadins, ma nņ masse, stant che di cheste int la nobiltāt no veve nissune stime, tant che dal 1576 il cont Jaroni di Porcie al veve scrit: "I contadins a son oms di pōc che a lavorin malvulintīr, impegnāts come ch'a son in baracadis, a consumin unevore di timp te ostarie e a barufā sei cui parons che tra lōr stes". Al č evident che la nobiltāt no viodeve di bon voli une delegazion dai contadins in parlament, int che di simpri e jere stade sotane e comandade a bachete dai nobii. La Serenissime, invecit, e veve favorīt l'ingrčs dai rapresentants dai contadins: a jerin il cuart ordin sociāl in Friūl e a coventavin par fā di cuintripźs ae prepotence de nobiltāt. Dal 1797, rivāt Napoleon, la funzion de Contadinance e fo soprimude. E deventą, daspņ, sede di tribunāl d'apel, ufici des ipotechis e, dal 1822, sede de Pueste. Dal 1921 la Pueste si trasferģ tal gnuf palaē scuasi di front, dulą che si cjate ancje orepresint. La cjase de Contadinance, invecit, e fo sdrumade dal 1928 e puartade su a tocs sul prāt dal cjascjel di Udin, dulą che dal ‘30 e fo tornade a fā sł scuasi come prime.

Note su la Vicinie.

          La vicinie e jere par antighe consuetudin, l'assemblee dai capofameis dal comun rustic, ch'e veve tal dean (clamāt ancje massar o merighe) e in doi jurāts i soi ordins consultīfs. La vicinie,che e esercitą i soi podźs fin a l'etāt napoleoniche, ma che e conservarą cualchi prerogative ancje dopo (baste pensā ae nomine dal plevan e dal capelan che in cualchi paīs al č ancjemņ dirit dai deans), e je stade une istituzion impuartante e i soi statūts a son coventās unevore par ricostruī la storie, plui sclagne che sflandorose, dai comuns rustics dal timp, ancje parceche i documents restāts a son unevore pōcs.
          Su chźs cjartis si a podūt capī tantis robis: sui passons, sul masanā i grans, su lis piēulis formis comerciāls, sui presis dal pan, de farine e, no di pōc cont, lei i ats di come che si davualzevin lis assembleis tes diviarsis viciniis che si riunivin al sun de cjampane sot de loze o sot di un grant tei.

Note su lis Confraternitis

          Viars la seconde metāt dal Dusinte a scomenēąrin a flurī in Friūl lis Confraternitis. Chestis a jerin guviarnadis dai priōrs o camerārs laics secont lis normis di statūts aprovāts de autoritāt gleseastiche. A vevin sede cja' di une glesie, dulą che si impegnavin a fā sł un altār o une capele dedicade al lōr protetōr cui lōr bźēs. Tal paīs e tai borcs lis Confraternitis a vevin finalitāts devozionāls o assistenziāls scritis tai lōr statūts. Eco, ad esempli, ce ch'al diseve un articul de Confraternite dal Santissin Sacrament di Cussigną e Terenēan, articul scrit intōr de metāt dal '500. La Companie e jere tignude a sōs spesis a "honorar, illuminar et adornar l'Altar del Sant.mo Sacramento" opūr a trasformā lis limuesinis in "subventione di poveri infermi della Compagnia". Difondude e jere ancje la Confraternite di S.Antoni abāt, che di S. Nicolņ e altris. Unevore plui sioris di chźs paisanis a jerin lis Confraternitis di Udin, stant che a jerin corporativis, valadģ componudis di personis che a fasevin il stes mistīr, come ad esempli ches dai Piliēars o dai Faris che a vevin la lōr sede tč glesie di S.Jacun. Tra lis plui antighis fraternis di Udin si ricuards che dai Batūts. In cjiscjel a Udin e je ancjemņ la cjase de Fratene di S.Marie e a planteren si pņ viodi il salon dulą che i components si riunivin. Ad alt lis stemis des fameis che ae Confraternite e ąn furnīt camerārs, priōrs o personalitāts impuartantis.

La sopresion dal patriarcjāt di Aquilee
(pre Antoni Beline)

No sai ce colōr che al veve il cīl furlan martars 6 di lui dal 1751, ma chź zornade di 250 agns indaūr e restarą segnade come une des plui neris intal libri grīs de nestre storie.
In chź dģ a Rome, il pape Benedet XIV, al secul Prospar Lambertini, bolognźs, cu so penāl intenzūt tal ingjustri ros de curie, al dave il colp di gracie a la nestre glesie. Daūr di lui, par pore o par complasź il paron, 34 gardenāi a ąn metude la lōr grife di aprovazion di un at che nissune reson pastorāl o di vanzeli no podeve justifģcālu. In bande, contents come il Gjat e la Bolp di Pinochio, i plenipotenziaris de Catolicone Marie Taresie, regjine di Austrie, Ongjarie e Boemie e imperadorie dai Romans, e de Serenissime Republiche di Vignesie.
A sustignivin che la colpe dai lōr contrascj e jere la glesie di Aquilee e che dome la sopression di cheste robe anacronistiche e varčs podūt sigurāur eterne fraternitāt e amicizie. E il pape, plui sensibil a lis resons de politiche che no a chźs de veretāt, al a confermąt cu la so autoritāt apostoliche la lōr falsetāt croniche, e nus ą copāts. A glorie di Diu e pal ben de glesie.
Il document di cheste azion vergognose, clamāt cul tiermin precis di "bole papal" e al ven ripuartāt cu lis primis peraulis: INJUNCTA NOBIS, ven a stąi "DADE A NŌ". Si riferis a la responsabilitāt di dutis lis glesiis.
Parcč che, come che si sa, il pape al a la cure pastorāl di dutis lis glesiis, par ordin dal Signor. Dificil perņ rivā a dimostrā che la cure di une glesie si puedi mostrale fasint sparī cheste glesie, come un om che i ponte a la femine il rivolvar daūr de orele par amōr, o plantant il curtis intal cūr.
Ma il pape Benedet XIV al č stāt babio tal fā passā par virtūt un at di carognetāt. Tant plui che no si tratave di une glesie cualunche, ma di une glesie patriarcjāl viere di 17 secui, di bot come la sō di Rome, e che e veve vūt une funzion straordenarie e une vitalitāt benefiche tai secui plui scūrs e tč crosere plui delicade fra Orient e Ocident.
Une persone no nas intun moment e nancje no mūr intun colp. Almancul par solit. Cussi ancje lis realtāts storichis. Il patriarcjāt di Aquilee noi fās ecezion. Su l'antichitāt dal patriarcjāt di Aquilee i storics a stan cuistionant. Almancul chei cuatri che a ąn il sintiment e la sensibilitāt di "pierdi timp" daprūf di chestis robis che par nō a son vitāls. In realtāt no discutin sul fat de antichitāt ma dome sul trop, Ancje parcč che documents precis, che a segnin la prime dģ o il prin an, no si 'nt cjate. Paraltri no si 'nt cjate nancje di altris bandis. No capis parcč che nō furlans o vin di puartą fūr ducj i timbros e lis certifģcazions e di altris bandis, come Rome, Milan, Colonie e vie, al baste cjatą un vues o un clap par fā sł une basiliche e impiantā une tradizion.
La tradizion aquilejese si fonde su la lejende o "legenda" di Ermacure e Furtunāt, che a saressin i fondatōrs de nestre glesie. La tradizion e riferis ancje che Ermacure, non di riunde greche, al sarčs stāt mandāt culģ di san Pieri o di san Marc, so dissepui e "interpite" o scrivant. Une tradizion che le ąn sbeleade par tant timp ma che i ultims studis, puartāts indenant cun passion e intuizion di puar pre Gjilbert Pressac e dal prof. Renato Jacumin e, prin di lui, di bons. Biasutti e di p. Pelegrin Ernetti, a stan dant risultāts splendits, rivelant un mont di grande origjinalitāt in fat di teologjie, liturgjie, iconografģe, musiche e cetera.
La glesie di Aquilee, che tal IV e V secul e ą vude la colme dal so sflandōr in fat di santitāt e di culture, cu lis grandis figuris di Fortunazian, Cromazi, Valerian, Rufin e dal stes san Jeroni, e jere alc di plui di une glesie. E jere mari di glesiis o, come che si dīs tal lengaē glesiastic, metropolie. Il patriarcje al jere contomiāt dai siei vescui sufraganiis, che a levin fint Como, fint a Lubiane e fintremai a cunfin de Ongjarie, ognun cu la sō lenghe e culture native (latine o gjermaniche o sclave) e ducj unīts inte profession de stesse fede cjapade su dai apuestui e de glesie alessandrine.
Dut chest patrimoni e chest teritori inmens, une piēule Europe ante litteram, al a scugnūt fa i conts cui nemīs di fūr e di dentri. A un cert pont, dal 1077 al 1420, il patriarcje al č stāt, come duche de Patrie dal Friūl, ancje il sorestant civīl dal so popul. Po e je tacade la fase dissendente, cu la pierdite de autonomie politiche de bande di Vignesie, la pierdite de origjinalitāt cultuāi e liturgjiche prime cul patriarcje furlan Paulin II (800) e po cul patriarcje venezian Francese Barbaro (1600), che nus a fat brusā sul sagrāt des nestris glesiis i libris de nestre preiere e de nestre memorie. Come brusānus la cjarte di identitāt.
Se i patriarcjis venezian a vessin vūt un fregul di afiet pe lōr glesie; se almancul il pape al ves difindudis lis pioris cuintri dia lōf impen di butālis tes lōr gramulis par salvāsi sé; se i furlans a vessin vude plui grinte tal no lassasi puartą vie o adiriture svendi i lōr tesaurs, la storie e sarčs lade diferent e nō o saressin ancjemņ une glesie patriarcjāl. Ma la storie no si le fās cui "se".
In conclusion, la grande basiliche di Aquilee e pierdūt no dome la sente patriarcjāl e vescovīl, ma ancje la parochalitāt. Pičs dal plui piēul dai nestris borcs. E je finide sot la responsabilitāt dal capelan des muiniis di Aquilee.
Il teritori dal patriarcjāt al č stāt fat a tocs cence rispiet e cence dūl, come cuant che si splume une gjaline. Dome che la gjaline le ąn splumade di vive. Pensa a lis tragjediis combinadis di Hitler e di Stalin, forsit al č masse, ma, tal so piēul, ancje il pape al jere sun che strade. Une brute pagjine. Di aviliment par nō e di disonōr par lōr.